söndag 16 september 2012

Blockman figurer

För några årsedan köpte jag två Blockman figurer rätt billigt i en gammal leksaksbutik. Jag har aldrig öppnat förpackningarna och vet inte om någon har gjort de tidigare heller. De har dock fått smått stryk och det mesta av det är antagligen från tiden butiksägaren haft dem. Men i det stora hela tycker jag förpackningarna ser bra ut och robotarna är så långt jag kan se i nyskick.

Jag tycker det är komiskt att förpackningarna har Engelsk och Finsk text. Antar det betyder att de här leksakerna är gjorda för Finska markanden, men inte den Svenska.

Baksidan visar lite vad man kan göra med figurerna. "Yhdistele osat kuvan osoittamalla tavalla", eller "kombinera delarna som visas på bilden" som Google Translate får det till.

Högra sidorna från betraktarens håll. Här ser man tillverkarens namn och information på Finska.

Vänstra sidorna från betraktarens håll. Samma sak här och information på Engelska.

Det jag undrar över är om de här figurerna har något värde idag? Spelar det någon roll för värdet att de har Finsk text? Jag har aldrig sett figurerna med egna ögon innan jag kom över de här två (eller efter), därför och tack vare löjligt lågt pris, förmig under 90 kr/st så var det inte mycket att tänka om förutom att köpa dem.

Jag tycker det är intressant att det inte finns någon info om en distributör för figurerna på förpackningarna. Takara själva släppte väl inte figurer utanför Asien?

Är det någon som vet något om figurerna så skriv gärna en rad. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar