måndag 11 november 2013

Klassiska 60-tals Batman och Robin Actionfigurer från Hot Toys

Det finns fler Actionfigurer än någonsin av bra kvalitet, framförallt om man är en samlare som föredrar att posera figurerna snyggt på en hylla eller i ett glasskåp mer än att leka med dem.

Men när man går in i en leksaksbutik i Sverige så tror man tyvärr snarare tvärt om att Actionfigurerna ser sämre ut än någonsin och avsaknaden av karaktärer/leksakslinjer är märkbar. Orsaken är att det görs fler figurer nuförtiden och vi får allt billigt skit hit medan resten stannar i Japan, USA, England och diverse andra länder. Jag tror bristen på bra figurer är tack vare dålig koll hos de som köper in dem och det bidrar säkert till till sämre försäljning än när jag var liten. Då såg många fler figurer ut som de skulle. Dock var artikulationen sämre, så det är något diskuterbart. Dock har jag svårt att se hur något någonsin kan överträffa Actionfigurerna Hot Toys gör.

Några figurer jag gärna hade velat se en svensk butik eller Internetbutik ta in är de från Hot Toys. Hot Toys gör figurer i skala 1/6 och de är oftast baserade på filmkaraktärer. Figurerna känns igen genom att vara så fotorealistiska som möjligt när det kommer till form, hudtoner, kläder och övriga detaljer. Dessutom är de väldigt poserbara och kommer med alternativa huvud och kroppsdelar för att bättre få till ett bra uttryck vid posering.

Av Hot Toys figurer så är det ett par jag vill ha mer än någon/några andra och det är Batman och Robin baserade på den gamla TV-serien från 60-talet. Jag tror man kan se varför, eller hur?

Fler bilder kan hittas på Hot Toys egen hemsida. Här är ett galleri för Batman, här ett för Robin hos Hot Toys. Man får med klassiska vapen/utrustning på köpet, vilket går att se på bilderna.

Med så pass hög kvalitet och storlek så ligger såklart priset på en högre nivå. Figurer letar ibland sig in på Tradera och billigaste figuren jag sett där var nog på kring 1800 kr och dyraste på över 3000 kr. Liknande priser är det på butiker utomlands, därav så är det inte ett köp jag kommer att göra närmaste tiden.

Men har man råd och vill slå till så tycker jag de här två är helt klart värdiga, men likaså flera av alla de andra figurerna de gör. Även en filmsamlare skulle kunna uppskatta de här.

Cdon, Roliga Prylar, Webhallen, Spelbutiken medflera som expanderat utbudet till (leksaker) Action Figurer, vad sägs om att också ta in Hot Toys figurer? För att inte tala om NECA som är steget sämre än Hot Toys och gjorda efter skalan 1/4?

För Europeiska Internetbutiker så har jag hittat http://www.galaxyshop.eu/ och http://www.toyhq.co.uk/. Jag vet dock inte hur bra de är eller något om deras trovärdighet. Precis som med en säljare på Tradera så får man kolla omdömen och betyg innan man lägger en beställning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar