lördag 22 september 2012

Snabb navigering i SketchUp med Wacom platta och mus

De två viktigaste funktionerna i 3D-modeleringsprogram är nog Orbit och Pan. Orbit betyder Omloppsbana på svenska och det förklarar vad verktyget (eller funktionen) gör väldigt bra. Med Orbit aktiverad kan vi snurra runt vår 3D modell eller landskap genom att klicka och flytta runt på musen eller pennan. Pan å andra sidan låter oss att förflytta oss åt sidorna, upp och ner genom att klicka och dra pekaren åt motsatt håll vi vill gå, likt att använda en Smartphone.

SketchUp har Orbit och Pan tydligt bland verktygen vilket gör dem lätta att hitta och använda. Men när vi väl är inne i ett projekt så stör det när vi behöver växla mellan Orbit, Pan och det verktyget vi annars använder, något som kan leda till felklickningar, misstag och slösad tid.
Orbit (till vänster) och Pan (till höger), markerat med rött.

Lösningen på problemet

Lösningen på problemet är snabbknappar eller knappkombinationer, något som ger oss en genväg till funktioner eller verktyg vi vill använda. När det gäller Orbit så är lösningen väldigt lätt, det räcker med att trycka in mittenknappen på musen och börja snurra runt i 3D-vyn. Så fort mittenknappen är släppt återakativeras senaste verktyget igen så inget skifte behövs. Pan är ett steg mer komplicerat, det kräver av oss att trycka ner skifttangenten på tangentbordet samtidigt som vi trycker ner mittenknappen på musen. De flesta datormöss har inga mittenknappar i dagens läge, men möss med scrollhjul kan man i regel trycka ner hjulet för samma funktion. Det är dock inte lika behagligt som att trycka på en vanlig musknapp, men det är något vi som har Wacom ritplattor kommer runt.

Hur man mappar funktionerna till Wacom pennan

För att mappa funktionerna till Wacom pennan öppnar vi först Wacom Tablet Properties (finns i Startmenyn och i Kontrollpanelen) och väljer Grip Pen under Tool.
Inställningarna är antingen för ritplattan eller pennan. Här väljer vi Grip Pen för pennans inställningar.

Nästa steg är att lägga in programmet vi ska specifika funktioner för och det gör vi genom att trycka på + under Application och välja SketchUp i listan.

När programmet är valt så ska vi mappa funktionerna till de två knapparna vi hittar på sidan av pennan. På övre knappen har jag valt Pan funktionen och det gjorde jag genom att i rullningslistan välja Modifier och klicka i ShiftKeys och MiddleClicks. På undre knappen valde jag att ha Orbit och det gjorde jag genom att välja Middle Click under Clicks överst i rullningslistan. Då är vi klara och kan stänga ner Wacom Tablet Properties.
Så här ska det se ut när vi är klara.

Nu har jag förhoppningsvis sparat er lite huvudvärk och irritation. Själv ska jag njuta av lite mer flyt i 3D modellerandet nu när jag äntligen kan kontrollera SketchUp på liknande sätt som jag gör Blender. :) Finns det några oklarheter så är det bara att skiva en kommentar så ska jag se om jag kan hjälpa till.

3 kommentarer:

  1. Tja! Jo, lite nyfiken hur du då gör med zoom med Wacom?

    SvaraRadera
  2. Brukar mest Zooma med scrollhjulet på musen då jag inte tycker hjulet på Wacomplattan är lika effektivt. Fungerar inte Wacomhjulet för dig utan att gå in på inställningar?

    SvaraRadera
  3. Jag har ingen mus längre. :-) Min ena hand håller pennan, den andre är på keyboarden och fixar hotkeys konstant. Wacomhjulet och knapparna där är för långsamt att använda det också. Är van med LMB = Rotera, RMB = Zooma, MMB = Pan. Försöker fortfarande att hitta ett sätt för detta...

    SvaraRadera