fredag 16 november 2012

Netflix på Ubuntu via ett Wine hack

Dagens RSS feed via phoronix.com erbjöd på nyheten att en programmerare har fixat en lösning till hur man kan köra Netflix under Ubuntu!

I februari startade sajten iheartubuntu.com en tävling som gick ut på att få Netflix att fungera under Ubuntu med så få tillägg och hack som möjligt. Nu har Erich Hoover fixat en lösning som använder sig av en specialhackad variation av Wine (ett program som kan köra Windows program), Windows variation av Firefox 14.0.1 och Silverlight 4.

För tillfället krävs det att man kompilerar koden själv, men ett Ubuntu PPA är på väg så det blir lättare att installera. Vill någon prova det nu lär 32-bit variation av Ubuntu behövas. Lösningen hittar ni här.

Detta genombrott kan komma att skapa fler lösningar baserade på första och kanske även nya typer av lösningar då intresset för att köra Netflix under Ubuntu med så lite trassel som möjligt alternativt under en annan Linux distribution lär öka markant. Förhoppningsvis sätter inte Netflix käppar i hjulet med att försöka blockera dessa lösningar.

Detta är något jag väntat på då jag gärna sätter ihop en enklare datorburk för streamingtjänster till TV utan att betala ännu en dum Windows licens. Sen undrar jag hur denna lösningen fungerar eller kommer att fungera med andra tjänster som använder Silverlight som exempelvis Filmnet och Viaplay?

Jag tänker testa så fort jag får tag i PPA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar