måndag 24 september 2012

Jag känner mig svårhittad på Google

Det var ett tag sedan jag sökte på mig själv på Google, så jag bestämde mig för att kolla vad för sidor som poppar upp när jag använder mitt Internetnamn Tuulikk. Först blir jag förvånad över att jag inte alls finns med på första sidan, sedan märker jag att bara resultat med "Tuulikki" visas och när jag trycker på nästa sida och den laddas står det plötsligt "Tuulikki" i sökfältet.

Jag känner mig förvånad och undrar vad fan som har hänt. Sedan ganska högt upp ser jag länktext med "Showing results for tuulikki" och "Search instead for tuulikk". Med andra ord har Google kapat min sökning, antagligen för att den trott att jag skrivit/stavat fel. Vad hände med dialogen som gick något i stil med "menar du..." och ordet Google trodde var rätt?

Många namn som smeknamn, namn på hemsidor eller företag är baserade på vanliga namn och ord från hela världen där uppbyggnaden är en felstavning, att en eller mer bokstäver saknas eller att namnet fått ett tillägg eller på andra sätt ändras. När Google bestämmer sig för att den som söker skrivit fel och ändrar vår sökning så uppstår problem och det är knappast alla sökanden som ser texten "Showing results for...", "Search instead for..." och än färre som trycker på andra sökalternativet som egentligen var det som söktes från början.

Framförallt namn till att börja med är en grej som Google borde hålla sig borta ifrån. Bara ta mitt namn, Jimmy. Låt oss säga att Google tycker andra stavningar är fel, därav så skulle folk med "Jimmie" drabbas och bara min stavning visas. Det må vara ett uppenbart fall, men namn har rätt fri stavning och det borde nu finnas massor av människor som nu blivit drabbade av Googles tvångsrättning.

Jag är inte den ända som använder mig av namnet "Tuulikk" på Internet och vad jag vet så har en del det som riktigt namn också. Jag vet också att flera fall av "Tuulikk" egentligen ska vara "Tuulikki", det var under ett sådant fall jag fick upp ögonen för namnet till att börja med. I alla fall en tredjedel av historian till bakgrunden av namnet. :)

Men tillbaka till ämnet, vad kan man göra åt problemet?

Kanske uppdaterar detta inlägget senare. Off to work I go!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar