måndag 26 november 2012

Har skaffat mig ArtRage Studio Pro

Har kollat en hel del efter bildbehandlingsprogram åt Photoshop hållet, men även program med huvudsyftet att rita och måla i. Jag känner mig osäker på Open Canvas och Manga Studio, kanske för att båda är gjorda av Japaner? :) SAI har inte uppdaterats på ett antal år nu vilket gör att ett lovande program känns alldeles för dött för att investera dyrbara pengar i.

Autodesk SketchBook Pro funderar jag fortfarande på, men ända funktionen där som jag ensålänge inte hittat i ArtRage som betyder något för mig är symmetry drawing, vilket känns lite för lite för en investering. Hoppas dock Ambient Design lägger till funktionen i ArtRage, tänk bara tanken att rita en figur eller en pryl som ser exakt lika ut på bägge sidorna genom att bara rita ena sidan?

Eftersom jag redan äger en licens till ArtRage Studio och att uppgradering till Pro variationen var på "sale" till ett bra pris fram till idag så passade jag på. Den största skillnaden jag märkt på de få minuter jag har haft programmet uppe är stora förbättringar på Selection (välj) verktygen där bland annat frihand och pensel lagts till. Det kommer att snabba upp mitt ritande en del då jag slipper välja större områden och sudda ut det jag inte vill ha med. Finns också en möjlighet att spela in ritandet i programmet, en funktion jag verkligen tänker testa. Övriga ändringar lär jag nog hitta och testa av i snar framtid.

I övrigt två intressanta program

I mitt sökande på Internet har jag snubblat över några intressanta program som dock har en bit kvar att gå innan jag kan tänka mig att rita en hel bild i dem. Ett av dem är FireAlpaca som har stöd inbyggt för att rita i perspektiv, dock saknas en hel del känsla i programmet för att kunna göra smidiga linjer vilket gör det sådär att rita i. Det andra programmet är Black Ink som bryter nya grunder för hur man kan rita linjer, dock saknas det i övrigt en massa funktioner som bör finnas i ett ritprogram. Dock är båda programmen i rätt tidigt stadie just nu, men kan bli intressant att följa utvecklingen på dem. Bägge programmen finns dock att få gratis för tillfället, så kanske kan vara till nytta för någon som inte har pengar, möjlighet eller inte vill betala för program.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar