fredag 8 november 2013

45 kr dyrare kollektivtrafik i Skåne per månad

Samtidigt som Skånetrafiken lanserade de nya direkttågen Pågatåg Express på torsdagen beslutade regionstyrelsen om höjda biljettpriser. Den 15 december går priserna upp med ungefär fem procent. Ett månadskort giltigt i hela länet kommer att kosta 1 195 kronor. Det är 45 kronor högre än dagens pris 1 150.
Trevlig inledning på en artikel på HDs hemsida.

Oppositionen är emot höjningen och pekar på att både Skånetrafikens ekonomi och antalet resenärer visar plussiffror. Helårsresultatet väntas bli 140 miljoner i överskott och resandet har ökat med fyra procent.
 Och...

Biljettpriset ser inte majoriteten som något hinder för att nå målsättningen med fler resenärer. Finns det verkligen inget tak för hur mycket resenärerna vill betala?
– Det finns det säkert. Men när vi har gjort undersökningar bland resenärerna så anger de inte priset som avgörande för om de vill åka kollektivt eller inte. Det är i stället tillgänglighet och bekvämlighet som avgör. När vi nu satsar 220 miljoner på att få till fler avgångar och bättre komfort ser vi det som rimligt att resenärerna själva betalar en fjärdedel av satsningen genom höjda biljettpriser, säger regionråd Mats Persson (FP), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Svårt att ta upp priset i en undersökning där priset inte var ett alternativ att tycka till om. Det har blivit prishöjningar nästan varje år under en lång tid. Det inte på ett fåtal kronor. De styrande politikerna vill att vi som reser ska satsa massa extra pengar när Skånetrafiken går med stor vinst och de nämner satsningar utan att ta upp vad det är pengarna ska gå till. tillgänglighet och komfort är tomma ord. Det första har ett grundläggande problem jag inte tror de känner sig redo för att lösa. Komfort kan vi prata om när de tagit bort papperskorgarna mellan ryggstöden på sätena framför en på Pågatågen så man kan få plats med benen utan att känna smärta. Behövs mer än tomma ord om förbättringar med så pass stora belopp. Eller kan det vara dubbelspår i fler delar av Skåne de tänkt satsa på vilket skulle ge möjlighet till kapacitetshöjning (fler expresståg, fler avgångar som i tillgänglighet), större punktlighet och mer utrymme för fler och längre godståg vilket ger ett positivt penningflöde? Eller ska det satsas på vagnbrist, vilket betyder att motverka trängsel, öka kapaciteten för resande, vilket i sig också hjälper punktlighet? Eller andra saker som verkligen betyder något? Jag tvivlar på det.

Jag kan inte säga mycket mer än att det ser ut att bli dags att rösta bort Moderaterna från deras maktställning. Klart att de har gjort saker som kan upplevas som bra, men hur mycket av det de gjort riskerar inte att skapa otrygghet och osäkerhet långt framöver? Finns det pengar att satsa på jobbskatteavdrag så finns det pengar som istället kan satsas på att lösa dagens och morgondagens problem vilket i sin tur kommer att ge samhället besparingar nu och längre fram?

Bättre att vandra mot en vision av framtiden som gagnar alla än att alla får ta smällarna olika hårt vilket är dåligt för alla, men värre för vissa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar