torsdag 16 augusti 2012

Netflix till Sverige!

Skrev en post för ett antal dagar sedan om det magra utbudet av streamingtjänster i Sverige och deras innehåll. Min slutsats var att Lovefilm kanske kan bli Sveriges hopp då den tjänsten långsamt går samma fotspår som Netflix och att Voddler gör för dåliga framsteg.

Nu ikväll (okey, natt) efter att jag tränat och sovit en stund slår jag på datorn, kollar mitt RSS flöde i Google Reader och får en glädjeshock när jag läser att Netflix ska komma till Sverige och de andra nordiska länderna och det antagligen innan årsskiftet! Hur Lovefilm kommer att urarta sig i Storbritannien och framförallt Sverige har nu blivit ganska oviktigt och Voddlers framtid har just nu blivit en hel del mörkare om inte tjänsten får möjlighet att snabbt utvecklas och hitta en orsak att hålla sig kvar. 

Vad är bra med Netflix?

Netflix har gått från att vara en hyrtjänst utav DVD filmer med posten till att bli världens antagligen bästa tjänst av streamad film och TV-serier. De har blivit så stora att de börjat visa egenproducerade serier. Vad som dock gör Netflix intressanta är ett stort utbud, exklusivt innehåll, att det går att streama till allt från dator till mobilen och Wii, att tjänsten (enligt IDG) bara kostar 10 Dollar i månaden i USA.

Vad är mindre bra med Netflix och vad finns att oroa sig över?

Netflix stöder flera typer av produkter och tjänster, men ska fortfarande inte fungera under Linux. Något som kanske kommer att ändras då Ubuntu kommer att bli en mer relevant plattform för program och spel framöver. Vad jag oroar mig över är dock att Netflix ska bli begränsad av film och TV-bolag (inklusive TV-kanaler som sitter på avtal) på så sätt att utbudet kommer att vara sämre än deras amerikanska tjänst, att avsnitt kommer att visas långt efter de visats i USA och att serier som inte visas i Sverige på TV inte kommer att dyka upp på Netflix. Priset per månad i Sverige oroar jag mig inte lika mycket över.

Det tar dock ett tag att komma igång med en tjänst, så även om mina farhågor skulle stämma så kan det bli bättre allt eftersom Netflix rotar sig i Norden. Dessutom lär Netflix bygga upp en stor bakkatalog av innehåll att kolla på förutom aktuella Filmer och serier.

Ska bli intressant att följa hur det blir och kanske sitter man på en prenumeration vid årsskiftet!

För mer information:

Så ser du film med Netflix - IDG
Netflix nordiska blogg på engelska

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar