onsdag 1 augusti 2012

Streaming av Film och TV-serier i Sverige

Vare sig det gäller musik, film eller TV-serier så tror jag streaming är framtiden. Musikbiten har utvecklats rätt bra då Spotify banat vägen för att göra det hela möjligt och konkurrenter som Wimp utmanar.

Men när det gäller film och TV-serier är det en uppförsbacke då man inte kan betala 100-300 kr i månaden och få fri tillgång likt Spotify för musik, utan behöver betala per avsnitt/film man vill kolla på och det till inte speciellt trevliga priser (i alla fall när det gäller TV-serier).

Jag tycker det är bra att Voddler sedan början har försökt hålla en del material gratis när det gäller film för att sedan långsamt utökat med gratis TV-serier, men en del film och TV-serier som är gamla nog att vara gratis med reklam kostar pengar. Utbudet av båda delarna kunde varit bättre och TV-serierna man behöver betala för är så pass dyra att streama per avsnitt att det ofta lönar sig att köpa hela säsongen på DVD, som säkert hunnit komma ut innan TV-serierna visas på Voddler.

Dock är jag kanske inte helt rättvis mot Voddler då tjänsten trots allt erbjuder en hel del gratis innehåll som duger till att fördriva tid när man behöver det och att Voddler är ända tjänsten som verkligen verkar bry sig om TV-serier även om de ser ut att kämpa i uppförsbacke. Kanske fler tittare på deras utbud hade hjälpt?

Andra som sysslar med streaming är Cdon, Lovefilm, Headweb. Jag tar inte upp TV och Internetoperatörer som sysslar med streaming. Cdon och Headweb verkar ha bäst utbud av ny film. Lovefilm har senast jag kollade TV-serier i Storbritannien och den tjänsten verkar långsamt gå samma väg som Amerikanska Netflix. När det händer och Sverige får full tillgång eller Netflix kommer hit, då blir det intressant.

Finns det fler oberoende lagliga tjänster jag missat?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar