lördag 18 augusti 2012

Planetary Annihilation - kommande RTS-spel

Total Annihilation

På slutet av 90-talet, antagligen under 1998 köpte jag och min mor vår andra dator, en Packard Bell med 450MHZ Pentium II Processor och ett Voodoo2 expansionskort. Ett RTS-spel medföljde, Total Annihilation. Har för mig att spelutgåvan var en specialvariation gjord för att utnyttja Voodoo2 grafikkortet som satt i datorn.

Total Annihilation är ett RTS (Realtime Strategy) spel i Science Fiction miljö, inte helt olikt StarCraft. Spelet var beroendeframkallande och utmanande. Jag kunde sitta och spela flera timmar på rad med att förbättra mitt försvar och skicka iväg mina styrkor. Videon här under visar hur spelet fungerar och ser ut. Ser rätt enkelt ut, men på den tiden tyckte jag det såg riktigt snyggt ut!

 

Planetary Annihilation

Planetary Annihilation är ett nytt spel under utveckling som är inspirerad utav Total Annihilation, men tar det på en helt ny planetär nivå. Spelsättet får mig att tänka lite på Super Mario Galaxy och jag undrar lite hur de nya möjligheterna kommer att kunna utnyttjas i Multiplayerläge? Kanske blir det lättare nu att bygga upp något nytt efter ens bas nästan är totalförstörd? Ser ut som spelande kommer att ske på fler plan, lär bli intressant att se.

Tyvärr är det tuffa tider där förlagen nästintill har tappat förtroendet för PC-spel och knappt vill lägga ner tid på att porta ett TV-spel till Windows 7, än mindre satsa på unika PC-spel. Därav är det viktigt med alternativa sätt att finansiera och ge ut spel och det är där tjänster som Kickstarter kommer in. Något jag gillar är att utvecklarna lovat att porta spelet till Linux om de kan få det finansierat!

Planetary Annihilation är ett spel jag kommer att följa utvecklingen av för att eventuellt köpa en kopia när jag fått veta mer om spelet och dess uppbyggnad. Jag tror spelet kommer att bli finansierat inom kort. Gamla Total Annihilation går tydligen att köpa på GOG.com.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar